web 2.0

1 Nisan 2010 Perşembe

Japonya'da İş Yapmanın İncelikleri

Fotoğraftaki Japonya Ülke Müdürümüz Kubilay Köse;


2010 Türkiye’de Japonya yılı ilan edildi.Bu yıl içinde Japonya’ya girmeyi hedefliyoruz. Japonya’da faaliyet gösteren çok sayıda Türk firması yok, bizim de ilk etaptaki gözlemlerimiz Japonya’nın gerek kültürel gerekse de toplumsal yapısıyla dünyanın geri kalanından büyük farklılıklar gösterdiği yönünde.Bu farklılık ülkedeki iş yapış tarzına da yansıyor. Japonya’da yazılı anlaşmalardan önce insani boyutta bir ortaklık kurmaya özen gösterildiğini ve bu bölgede iş yaparken kişisel ilişkilere önem verildiğini biliyoruz. Yapılan sözleşmelerin ana hatları içerdiğini, detaylara fazla girilmediğini görebiliyoruz. Ayrıca Japonlar'ın genelde süreç belirtirken mevsimleri kullandıkları, özel günlere büyük önem verdikleri ve genelde duygularını ön planda tuttuklarını gözlemledik. Her şeyden öte bir hata yapıldığı takdirde tarafların özür dilemeyi bilebilmeleri de çok önemli.

Japonya’nın Türk firmaları açısından dünyanın pek çok diğer ülkesine göre oldukça zor bir pazar olduğunu söyleyebiliriz. Japon toplumunun satın almadan önce ürünleri çok titizlikle araştırma eğiliminde olduğunu biliyoruz ve Japonlar'ın bir ürüne bağlanmak için belli bir zamana ihtiyaç duyduklarını görüyoruz. Yine de bu zorluklarıyla doğru orantılı olarak, Japonlar bir ürüne ve markaya bağlanmaları halinde de bir daha kolay kolay vazgeçmiyorlar. Bu doğrultuda pazarın büyüklüğüyle bağlantılı olarak önemli hedefleri elde edebileceğimize inandığımız bu pazarda öncelikle güven oluşturmaya odaklanacağız. Diğer Türk firmaları açısından da başlangıçta en önemli olan konunun güven kazanmak olduğunu söyleyebiliriz. Güven oluşmadığı takdirde yapılacak yatırımların boşa gitme ihtimali yüksek olacaktır. Ancak uzun vadeli güven tesis edildiği takdirde Japonya Türk firmaları açısından hem çok kârlı, hem de istikrarlı bir pazar olarak görülebilir.

Japonya ile iş yapmak isteyen Türk girişimcilere öncelikle sabırlı olmalarını öneriyoruz. Japonya diğer ülkelerle kıyaslanmayacak bir ticari yapıya sahip. Bu açıdan Türk girişimcilerin dünyanın pek çok ülkesinde uygulayarak başarılı oldukları yöntemlerle Japonya’da başarısız olmaları söz konusu olabilir. B’IOTA’nın da yaptığı gibi detaylı bir pazar araştırmasının özellikle de sıcak saha çalışması yöntemiyle yapılması büyük önem taşıyor. Bununla birlikte muhataplarınızda güven tesis edebilmek de en öncelikli konular arasında geliyor. Ülkenin nüfus büyüklüğü göz önüne alındığında girilecek sektöre göre kuvvetli bir dağıtım ağına sahip olunması da fayda sağlayacaktır. Ayrıca Japonların referansla ilişki kurmaya özen gösterdiklerine de dikkat etmek gerekiyor. Kurulacak iş ilişkilerinde zaman ve güven kazanmak adına sağlam referanslar bulabilmek önem taşıyor. Taklit iş yapan, kendini yanlış veya farklı tanıtan ve de kişisel iletişim kurmaktan uzak duran yatırımcıların ise Japonya’da şansı olacağını söylemek zor.